Kalendarium wydarzeń Sektora Obronnego (21 lipca 2025 – 27 lipca 2025)

Umowa między MON i instytucjami badawczymi na produkcję dronów. fot. MON

Kolejni polscy piloci ukończyli kurs na samolotach F-35

Sztab Generalny Wojska Polskiego poinformował 21 lipca 2025 roku, że kolejni polscy piloci ukończyli szkolenie lotnicze (Transition Course) pilotów wielozadaniowego samolotu F-35A Lightning II organizowane w bazie Gwardii Narodowej Ebbing w Arkansas, USA. Przed nimi następny etap – kurs instruktorski, który umożliwi im szkolenie kolejnych pilotów już w Polsce. W USA łącznie ma zostać przeszkolonych 24 polskich pilotów, a pierwsi z nich zdobyli szlify już w październiku 2024 roku. Równolegle rozpoczął się również trening pierwszej grupy techników, która będzie stanowić początkową kadrę obsługi samolotu F-35 w Polsce. W sumie ma być przeszkolonych około 90 techników. Szkolenie obejmuje ponad 20 lotów i około 50 sesji w symulatorach, które odwzorowują realistyczne warunki pogodowe, scenariusze bojowe i awarie systemów.

Pierwsze polskie F-35A mają trafić do kraju w 2026 roku, początkowo do bazy w Łasku, a później do Świdwina. Polska zamówiła 32 maszyny F-35A w ramach kontraktu wartego 4,6 miliarda dolarów, który obejmuje również pakiet szkoleniowy i logistyczny. To nie tylko prestiż, ale też realne wzmocnienie zdolności obronnych Polski.

Szkolenie pilotów F-35 to intensywny i wieloetapowy proces, który przygotowuje lotników do obsługi jednego z najbardziej zaawansowanych myśliwców świata. Rozpoczyna się od nauki teoretycznej – obejmuje systemy awioniczne, procedury awaryjne, taktykę działania i zasady walki elektronicznej. Całość prowadzona jest w języku angielskim, co stanowi dodatkowe wyzwanie. Piloci uczą się także obsługi systemów stealth i integracji z sieciami NATO.

Niemiecki minister obrony zadeklarował przekazanie Ukrainie dwóch systemów Patriot

Minister obrony Niemiec Boris Pistorius, 21 lipca 2025 roku, na zebraniu on-line grupy kontaktowej do spraw Ukrainy (Ramstein Group), poinformował, że dwa systemy rakietowe Patriot z wyposażenia Bundeswehry zostaną przekazane Ukrainie; później do Niemiec trafią zastępcze zestawy tej broni, zakupione w USA. Decyzja zapadła w porozumieniu z amerykańskim sekretarzem obrony Pete’em Hegsethem.

Systemy Patriot są kluczowe dla obrony powietrznej – potrafią przechwytywać pociski balistyczne i manewrujące, zapewniając ochronę miast przed zmasowanymi atakami. Ukraina jest regularnie atakowana przez rosyjskie pociski, a dzięki systemom Patriot chroni miasta, infrastrukturę krytyczną i ludność cywilną. Obecnie Ukraina dysponuje 8 systemami Patriot, ale potrzebuje co najmniej 25, by zabezpieczyć cały kraj i skutecznie chronić się przed rosyjskimi atakami rakietowymi.

Koszt jednego zestawu Patriot to nawet 1 miliard euro, a każda rakieta przechwytująca to 3–4 miliony euro. Mimo wysokich kosztów, systemy te są niezastąpione w obronie przed zaawansowanymi rosyjskimi pociskami, jak Kinzhal czy Iskander.

Rewolucja dronowa w Siłach Zbrojnych RP

W Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie 22 lipca 2025 roku sekretarz stanu MON Cezary Tomczyk zapowiedział przeznaczenie 200 mln zł jeszcze w tym roku na zakup dronów, połowa tej kwoty trafi na systemy szkoleniowe. Wiceminister zaznaczył również możliwość podwojenia środków, jeśli krajowy przemysł będzie gotowy do realizacji dostaw. W resorcie obrony narodowej od wielu miesięcy prowadzone są prace nad kompleksowymi zmianami w Siłach Zbrojnych RP. Ich celem jest szybkie nasycenie wojska bezzałogowymi systemami uzbrojenia, czemu będzie towarzyszyć odpowiedni cykl szkoleniowy.

Wiceszef MON zapowiedział również uproszczenie procedur zakupowych. Wojsko będzie mogło nabywać drony pozytywnie przetestowane z pominięciem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Odpowiednie zapisy zawarto w procedowanej obecnie w parlamencie tzw. specustawie.

Na bazie Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych utworzone zostanie Centrum Dronowe. Nowy ośrodek będzie zajmował się testowaniem, rozwojem i wdrażaniem systemów bezzałogowych na lądzie, w powietrzu i na morzu. Działania w tym zakresie realizowane będą pod kryptonimem „SZERSZEŃ” i obejmą między innymi nasycenie wojska mini-dronami zdolnymi do rażenia ogniowego. Docelowo Centrum zostanie włączone w tak zwane „poligony innowacji”, co jest zgodne z przyjętym na szczycie NATO w Hadze Planem działań na rzecz szybkiej adaptacji rozwiązań technicznych NATO (Rapid Adoption Action Plan). Polska planuje aktywnie uczestniczyć w testowaniu i wdrażaniu technologii podwójnego zastosowania (dual-use), z naciskiem na rozwiązania bezzałogowe.

W ramach rozwoju infrastruktury bezzałogowej powstają już laboratoria dronowe w wybranych jednostkach wojskowych – zarówno w wojskach operacyjnych, specjalnych, jak i Wojskach Obrony Terytorialnej. Na mocy decyzji ministra obrony narodowej i rozkazu Szefa Sztabu Generalnego ich zadaniem będzie projektowanie, montaż, modyfikacja i serwis dronów, między innymi z wykorzystaniem technologii druku 3D. Rozwiązania te będą w przyszłości sukcesywnie wdrażane w całych Siłach Zbrojnych RP.

Minister przypomniał, że Departament Innowacji MON od początku roku prowadzi nabór propozycji technologicznych mogących wesprzeć Narodowy Program Odstraszania i Obrony „Tarcza Wschód”. Do tej pory wpłynęło 455 propozycji, z czego 100 dotyczy bezzałogowych systemów uzbrojenia. Analizująca je wojskowa grupa robocza wyłoniła 41 podmiotów oferujących drony o potencjale do wykorzystania na lądzie, w powietrzu oraz w środowisku wodnym.

Europejski myśliwiec coraz bliżej Turcji

Rząd w Berlinie wyraził zgodę na sprzedaż Turcji 40 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon – podały w środę 23 lipca 2025 roku niemieckie media. Decyzja ta była kluczowa, ponieważ Niemcy są jednym z państw-producentów i ich zgoda była niezbędna do finalizacji transakcji.

Brytyjski sekretarz obrony John Healey i minister obrony Turcji Yaşar Güler podpisali Memorandum of Understanding na Międzynarodowych Targach Przemysłu Obronnego w Stambule, które stanowi ważny krok w kierunku eksportu myśliwców Typhoon do Turcji. Opierając się na wieloletniej współpracy obronnej, uzgodnili, że przyszła umowa eksportowa na Typhoony wzmocni zaawansowane zdolności bojowe Turcji i pomoże utrzymać 20.000 miejsc pracy na liniach produkcyjnych w Wielkiej Brytanii.

Negocjacje w sprawie potencjalnej umowy z Turcją będą kontynuowane w nadchodzących tygodniach. Byłoby to pierwsze zamówienie eksportowe Wielkiej Brytanii na Typhoon od 2017 roku. Wartość umowy szacowana jest na około 5,6 miliarda dolarów. Eurofightery mają wypełnić lukę po anulowanym zakupie F-35 i starzejących się F-4E Phantom II. Turcja planuje również zakup 40 F-16 Block 70 z USA, ale Typhoony oferują wyższe możliwości bojowe.

Wartość brytyjskiego eksportu obronnego w ciągu zaledwie 12 miesięcy wyniosła 14,5 miliarda funtów. Zgodnie z zarządzeniem SDR, odpowiedzialność za eksport obronny została przeniesiona z Ministerstwa Biznesu i Handlu, co czyni je głównym podmiotem w zakresie zawierania umów na sprzęt wojskowy z sojusznikami.

Eurofighter Typhoon FGR4 w barwach RAF. fot. Wikimedia Commons, Łukasz Golowow, Konflikty.pl

Eurofighter Typhoon FGR4 w barwach RAF. fot. Wikimedia Commons, Łukasz Golowow, Konflikty.pl

 

Umowa o podziale pracy nad Typhoonem zakłada, że ponad jedna trzecia (37%) każdego samolotu będzie produkowana w Wielkiej Brytanii; reszta będzie produkowana przez kraje partnerskie Eurofightera. Finalna produkcja w zakładach BAE Systems w Warton obejmie radary z Edynburga i silniki z Bristolu. Wielka Brytania nadal inwestuje we własną flotę samolotów Typhoon światowej klasy, które pozostaną podstawą brytyjskiej obrony powietrznej co najmniej do lat 40. XXI wieku. Istniejące Typhoony RAF-u będą modernizowane w ciągu najbliższych 15 lat, wspierając tworzenie miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników w całej Wielkiej Brytanii.

Konsorcjum Eurofightera budujące maszynę stara się także o zamówienie polskiego ministerstwa obrony. Wskazuje Polskę jako jeden z czterech głównych kierunków eksportowych obok Turcji, Arabii Saudyjskiej i Austrii. Polska wciąż rozważa, czy wybrać europejskiego Typhoona, czy amerykańskiego F-15EX od Boeinga. To może być ciekawy moment dla polskiego MON, bowiem decyzja Berlina może przyspieszyć rozmowy i wpłynąć na wybór strategicznego partnera.

Kolejne posiedzenie rządowego zespołu sterującego programu Tarcza Wschód

Ministerstwo Obrony Narodowej podało, że 24 lipca 2025 roku odbyło się kolejne posiedzenie rządowego zespołu sterującego odpowiedzialnego za koordynację programu „Tarcza Wschód”. Spotkaniu przewodniczył wicepremier, minister obrony narodowej – Władysław Kosiniak Kamysz, a w obradach uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Departamentów MON i Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

Podczas posiedzenia omówiono postępy w realizacji programu oraz zatwierdzono harmonogram działań na drugą połowę 2025 roku. Do kluczowych wyzwań zaliczono: konieczność zapewnienia właściwego finansowania na poziomie rządowym dla poszczególnych wykonawców, potrzebę pilnego wprowadzenia zmian legislacyjnych usprawniających między innymi proces pozyskiwania gruntów pod inwestycje, a także poprawę koordynacji działań z podmiotami cywilnymi.

Zespół zatwierdził zaktualizowany harmonogram działań na drugą połowę 2025 roku, zakładający między innymi rozpoczęcie prac inżynieryjnych w kluczowych lokalizacjach, dalsze pozyskiwanie gruntów, dostosowywanie prawa, pozyskiwanie terenów pod lokalizację składów materiałów oraz zakupy materiałów.

– Mamy jasno określone zadania i wiemy, co mamy robić. Dziękuję za konstruktywną dyskusję i wskazanie kluczowych obszarów wymagających koordynacji. Proszę o rozszerzenie składu zespołu o wojewodów z regionów, w których realizowany jest program Tarcza Wschód – ich zaangażowanie będzie niezbędne. Jednocześnie apeluję o intensywne działania na rzecz zabezpieczenia środków europejskich, które będą fundamentem realizacji tej strategicznej inwestycji – powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podsumowując spotkanie.

Strategia Bezpieczeństwa Narodowego przyjęta przez Radę Ministrów

Jak podało Ministerstwo Obrony Narodowej, Rada Ministrów przyjęła 25 lipca 2025 roku Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP.

Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP wskazuje interesy narodowe oraz najważniejsze cele Polski w dziedzinie bezpieczeństwa. Państwo będzie koncentrować się na czterech priorytetach: nienaruszalności terytorium, bezpieczeństwie obywateli, zrównoważonym rozwoju oraz korzystnym z punktu widzenia Polski kształcie systemu bezpieczeństwa międzynarodowego.

Otoczenie międzynarodowe Polski uległo w ostatnich latach poważnemu pogorszeniu. Rosyjska agresja na Ukrainę w lutym 2022 roku przekształciła się w największy konflikt zbrojny w Europie od II wojny światowej. Działania Moskwy stanowią zagrożenie dla porządku międzynarodowego i systemu bezpieczeństwa euroatlantyckiego oraz zwiększają ryzyko bezpośredniej agresji militarnej na Polskę i inne państwa NATO. Ostatnia Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej została zatwierdzona w 2020 roku.

Rada Ministrow przyjęła założenia Strategii Bezpieczeństwa Narodowego. fot. MON

Rada Ministrow przyjęła założenia Strategii Bezpieczeństwa Narodowego. fot. MON

 

Najważniejsze założenia Strategii Bezpieczeństwa Narodowego

Interesy narodowe w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego:

  • zachowanie niepodległości, nienaruszalności terytorialnej, suwerenności oraz bezpieczeństwa państwa i obywateli;
  • zachowanie systemu demokratycznego, tożsamości i dziedzictwa narodowego;
  • istnienie porządku międzynarodowego opartego na współpracy i poszanowaniu prawa, dającego gwarancje bezpiecznego rozwoju Polski;
  • istnienie korzystnych warunków do trwałego oraz zrównoważonego rozwoju społecznego i gospodarczego, a także do ochrony środowiska naturalnego.

Cele strategiczne bezpieczeństwa narodowego

Zwiększanie zdolności do wpływania na kształt systemu międzynarodowego:

  • kształtowanie polityki NATO i UE w sposób zgodny z interesami bezpieczeństwa Polski;
  • utrzymywanie strategicznego partnerstwa z USA oraz intensyfikacja współpracy regionalnej i dwustronnej;
  • rozwijanie współpracy w ramach doraźnych koalicji z państwami o podobnych celach, dotyczących obrony systemu bezpieczeństwa;
  • powstrzymywanie rosyjskich prób utworzenia systemu bezpieczeństwa opartego na strefach wpływów;
  • wspieranie Ukrainy, jako państwa niepodległego, demokratycznego, o prozachodniej orientacji oraz zdolnego do skutecznej samoobrony.

 

Rozwijanie systemu powszechnej obrony, umożliwiającego wykorzystanie potencjału państwa do obrony przed zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi:

  • wzmacnianie zdolności wojska do odstraszania i obrony (np. Tarcza Wschód) przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa państwa oraz w ramach kolektywnej obrony NATO. Chodzi w szczególności o podniesienie poziomu modernizacji technicznej i doktrynalnej oraz reformę organizacyjną, które będą umożliwiały prowadzenie długotrwałego i intensywnego konfliktu zbrojnego;
  • zintegrowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
  • zwiększenie poziomu odporności państwa, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ludności i obrony cywilnej oraz odporności kluczowej infrastruktury i usług;
  • stworzenie systemu obrony powszechnej;
  • zapewnienie obrony i ochrony przed zagrożeniami, m.in. w cyberprzestrzeni oraz przestrzeni kosmicznej i informacyjnej;
  • rozwijanie potencjału i roli społeczeństwa obywatelskiego, edukacji obywatelskiej, wzmacnianie tożsamości narodowej i spójności społecznej, od których zależy determinacja do obrony państwa i ochrony ludności.

 

Wzmocnienie potencjału gospodarczego oraz technologicznego, bezpieczeństwa demograficznego i ochrony środowiska:

  • wzmocnienie potencjału polskiego przemysłu obronnego i jego zdolności do zabezpieczenia potrzeb wojska polskiego, rozbudowy jego możliwości eksportowych oraz zredukowania uzależnienia od zewnętrznych łańcuchów dostaw;
  • wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki, poprzez rozwój nauki oraz zwiększenie nakładów na badania i rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem technologii podwójnego zastosowania, w tym m.in. sztucznej inteligencji czy technologii kwantowych;
  • wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa;
  • tworzenie warunków umożliwiających poprawę sytuacji demograficznej, w tym wzmocnienie ochrony i zapewnienie rozwoju rodziny;
  • zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, również na wypadek zaistnienia konfliktu zbrojnego;
  • zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego;
  • zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego państwa.

 

Minister Obrony Narodowej upoważniony do złożenia deklaracji w sprawie zaangażowania Polski w instrument Security Action for Europe (SAFE)

Rada Ministrów podjęła 25 lipca 2025 roku uchwałę w sprawie upoważnienia Ministra Obrony Narodowej do złożenia deklaracji w sprawie zaangażowania Polski w instrument Security Action for Europe (SAFE), czyli pozyskania pomocy finansowej z Unii Europejskiej na wsparcie i przyspieszenie naszych inwestycji w przemysł obronny.

– To dobre decyzje i realne budowanie naszego bezpieczeństwa i naszej odporności – powiedział po posiedzeniu Rady Ministrów wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.

Rada Ministrów upoważniła Ministra Obrony Narodowej do złożenia do Komisji Europejskiej deklaracji (Call for Expression of Interest) w sprawie zaangażowania Polski w instrument Security Action for Europe (SAFE). Celem Polski jest dalsze rozwijanie naszego potencjału obronnego. W związku z zagrożeniem ze strony Rosji, Unia Europejska i państwa członkowskie muszą natychmiast i na dużą skalę zwiększyć wysiłki na rzecz inwestowania w swoje zdolności obronne i przemysłowe. W tym celu Komisja Europejska przedstawiła 5 filarowy plan „ReArm Europe”. Instrument SAFE jest jednym z filarów tego planu, mającym uruchomić środki z unijnego budżetu do wsparcia i przyspieszenia krajowych inwestycji w przemysł obronny.

SAFE to program pożyczkowy do 150 mld euro. Wykorzystanie przez Polskę środków w ramach SAFE, może stanowić alternatywne i tańsze – w stosunku do emisji obligacji Skarbu Państwa – źródło finansowania zakupów na rzecz polskiego wojska. Pożyczki będą gwarantowane przez budżet UE. SAFE ma umożliwić udzielanie pomocy unijnym państwom na realizację pilnych i dużych inwestycji w produkty, które pochodzą z europejskiego przemysłu obronnego. Mechanizmy wbudowane w instrument SAFE, powinny prowadzić do wykorzystania ekonomii skali, dając możliwość dokonywania zakupów po niższym koszcie.

4 mld dolarów z programu Foreign Military Financing na modernizację Wojska Polskiego

W Warszawie 25 lipca 2025 roku, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał umowę o udzielenie Polsce przez Stany Zjednoczone Ameryki gwarancji kredytowej w ramach programu Foreign Military Financing. W uroczystości udział wzięli wiceministrowie: Paweł Zalewski oraz Paweł Bejda, Pierwsza Wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego prof. Marta Postuła, a także podsekretarz stanu do spraw kontroli zbrojeń i bezpieczeństwa międzynarodowego USA Brent T. Christensen.

W ramach programu Foreign Military Financing Stany Zjednoczone Ameryki udzielą Polsce gwarancji kredytowej w wysokości 4 mld dolarów. Środki zostaną przeznaczone na modernizację polskich Sił Zbrojnych.

USA udzieliły Polsce gwarancji kredytowej w ramach programu Foreign Military Financing. fot. MON

USA udzieliły Polsce gwarancji kredytowej w ramach programu Foreign Military Financing. fot. MON

 

Rewolucja w inwestycjach obronnych – Polska uruchamia „tryb turbo” dla bezpieczeństwa państwa

Wiceminister Cezary Tomczyk 25 lipca 2025 roku omówił najważniejsze zapisy specustawy o inwestycjach obronnych, zatwierdzonej przez Senat 17 lipca 2025 roku, która czeka już teraz tylko na podpis prezydenta.

– W cieniu rosnących napięć geopolitycznych Polska przestawia zwrotnicę swojej historii obronnej – przyjmuje „specustawę” czyli ustawę o kluczowych i strategicznych inwestycjach państwa, która zrewolucjonizuje tempo i sposób budowy infrastruktury wojskowej i obronnej. Po ponad roku prac, uzgodnień i konsultacji, parlament powiedział „tak” bez wahania: 431 posłów i 83 senatorów jednogłośnie poparło ustawę (głosowanie odbyło się 25 czerwca 2025 roku), która jeszcze dekadę temu wydawałaby się nie do pomyślenia. Nikt nie był przeciw – to jasny sygnał: polska klasa polityczna potrafi mówić jednym głosem, a Polska nie będzie czekać z założonymi rękami na rozwój wydarzeń za wschodnią granicą – poinformował Cezary Tomczyk, wiceminister MON.

Specustawa to potężne narzędzie legislacyjne, które upraszcza wszystkie etapy inwestycji: od lokalizacji, przez nabywanie nieruchomości, aż po uzyskiwanie zezwolenia. Skracamy czas potrzebny na przygotowanie inwestycji nawet o 70%. Jak? Dzięki jednej, zintegrowanej decyzji administracyjnej wydawanej przez wojewodę. Żadnych wieloletnich procedur, żadnych biurokratycznych labiryntów. Wyłączamy też kluczowe inwestycje z długotrwałych decyzji środowiskowych. Robimy to jako pierwsi w Europie.
Nowe przepisy obejmą zarówno jednostki MON i MSWiA, jak i spółki przemysłowego potencjału obronnego. To oznacza realne wsparcie dla polskich firm zbrojeniowych oraz skuteczną rozbudowę krajowego potencjału produkcji sprzętu i amunicji.

Od teraz każda inwestycja wpisana na specjalną listę ministra obrony narodowej – czy to nowa baza, fabryka zbrojeniowa czy radar – będzie mogła powstać z pominięciem dotychczasowych uzgodnień z wieloma instytucjami. Nie będzie już opinii konserwatora zabytków, nie będzie biurokratycznych spięć o hałas, nie będzie opóźnień z powodu formalności.

Specustawa nie tylko przyspiesza budowy. Daje też prawne fundamenty dla uchwalenia Narodowego Programu Gotowości Zbrojeniowej Państwa – z jasno określonymi celami, kosztami i terminami. To rewolucja planistyczna, jakiej polska armia jeszcze nie widziała. W ramach ustawy uprzywilejowane zostają inwestycje realizowane w programie Tarcza Wschód – największym programie odstraszania i obrony w historii III RP.

Wprowadzenie specjalnych przepisów umożliwia również zakupy dronów i systemów antydronowych bez stosowania ustawy o zamówieniach publicznych – o ile sprzęt przeszedł wojskowe testy i uzyskał rekomendację MON. Testy będą mogły być prowadzone przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej, w tym instytuty wojskowe zdolne do przeprowadzenia oceny zdolności jednostek sprzętowych. Testy będą mogły być prowadzone między innymi przez wyspecjalizowane instytuty wojskowe zdolne do oceny zdolności bojowej sprzętu. To koniec czasochłonnych postępowań i wygrywania „papierem”. Liczy się sprawdzona skuteczność, odporność na zakłócenia, ochrona informacji niejawnych i realna wartość bojowa. Wojsko będzie decydować o potrzebnym sprzęcie.
Rozwiązanie to daje też zielone światło dla rodzimych producentów, którzy tworzą sprzęt gotowy do użycia tu i teraz – bez czekania latami na procedury. Wojsko potrzebuje skuteczności.

Ustawa wprowadza także możliwość tworzenia stref ochronnych wokół terenów zamkniętych, gdzie obowiązywać będą nowe reguły zagospodarowania – tak, aby nic nie zakłócało działania radarów, systemów obrony czy infrastruktury logistycznej. Choć ustawa mocno przyspiesza procesy, nie zapomina o środowisku. Dla obszarów Natura 2000 wciąż przewidziane są procedury minimalizacji lub kompensacji przyrodniczej. Ale nie będą już blokadą – mają być rozwiązaniem.

Nowe przepisy obejmują również nieruchomości stanowiące rodzinne ogrody działkowe (ROD). W przypadku konieczności ich likwidacji – w całości lub części – proces ten będzie realizowany zgodnie z ustawą z 13 grudnia 2013 roku o rodzinnych ogrodach działkowych.

Działkowcom przysługiwać będzie odszkodowanie w formule odtworzeniowej, co oznacza, że będą mieli możliwość odtworzenia swoich ogrodów w nowej lokalizacji na warunkach ustawowych. Bezpieczeństwo państwa nie odbędzie się kosztem społeczności ogrodniczej – rozwiązania prawne przewidują dla niej jasną ścieżkę rekompensaty.

– Wszystkie te zmiany to nie kosmetyka prawa – to fundamentalna zmiana filozofii działania państwa w czasach zagrożenia. Nowa specustawa jest jasnym sygnałem, że Polska wkracza w tryb inwestycyjnej gotowości – i nie zamierza się zatrzymywać – podkreśla Cezary Tomczyk, wiceminister MON.

Sektor Obronny
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.