Polsce zaproponowano najnowszą wersję okrętu podwodnego typu KSS-III Batch II, który ma posiadać zarówno baterie litowo-jonowe, jak i napęd niezależny od powietrza AIP oparty na ogniwach paliwowych, dzięki czemu okręt może pozostawać w zanurzeniu przez ponad trzy tygodnie. Dodatkowo zaproponowano uzbrojenie dla okrętów, transfer części technologii do Polski oraz szkolenia dla polskich załóg okrętów KSS III.
Korzystając ze okazji do krótkiej rozmowy z wiceprezesem Hanwha Ocean Seongwoo Parkiem, kapitanem w stanie spoczynku Marynarki Wojennej Korei Południowej, wieloletnim dowódcą koreańskiego okrętu podwodnego oraz szefem działu edukacji i szkolenia okrętów podwodnych w Korei Południowej, pytamy oczywiście o specyfikę szkolenia marynarzy okrętów podwodnych w tak newralgicznym miejscu, jak Morze Żółte i Morze Wschodniochińskie, gdzie sąsiadami są Chiny oraz Korea Północna.
Panie kapitanie, jakie są kluczowe cechy systemu szkolenia załóg okrętów podwodnych koreańskiej Marynarki Wojennej?
Mr. Seongwoo Park: – Myślę, że dwie główne cechy szkolenia i ćwiczeń załóg okrętów podwodnych Marynarki Wojennej Korei Południowej to:
- po pierwsze, doskonały system szkolenia teoretycznego,
- po drugie, wykorzystanie prawdziwego doświadczenia operacyjnego na okrętach podwodnych.
Południowokoreańska Marynarka Wojenna posiada bardzo zaawansowany sprzęt szkoleniowy, który obejmuje różne symulatory, szkolenia komputerowe i obiekty do szkolenia w sytuacjach awaryjnych (takie jak szkolenie w zakresie ucieczki z okrętu podwodnego, szkolenie w zakresie szacowania uszkodzeń i szkolenie w zakresie gaszenia pożarów).
Szkolenie załóg okrętów podwodnych naszej marynarki wojennej jest opracowywane w oparciu o rzeczywiste doświadczenia operacyjne.
Jak wszyscy wiemy, Korea Południowa graniczy z Koreą Północną. Jesteśmy również otoczeni przez innych potężnych sąsiadów, co przyczynia się do niepewności w zakresie bezpieczeństwa. Dlatego też, gdy koreańskie okręty podwodne są rozmieszczane, robimy to z myślą o gotowości bojowej. Nazywamy to „aktywnymi patrolami bojowymi”.
Dodatkowo, aby przygotować się do wojny, Korea Południowa regularnie uczestniczy w wielu wspólnych ćwiczeniach z krajami sojuszniczymi, zwłaszcza Stanami Zjednoczonymi i sojuszniczymi krajami sąsiednimi. Programy szkoleniowe koreańskiej Marynarki Wojennej są stale aktualizowane i ulepszane w oparciu o te doświadczenia.
Te dwa punkty stanowią najważniejsze cechy koreańskiej edukacji i ćwiczeń w zakresie szkolenia załóg okrętów podwodnych.
Jakie najważniejsze aspekty są brane pod uwagę podczas szkolenia załóg okrętów podwodnych?
Teoria i praktyka w szkoleniu załóg okrętów podwodnych są bardzo ważne, a podczas szkolenia należy wziąć pod uwagę trzy kluczowe aspekty:
- bezpieczeństwo,
- szybko zmieniający się charakter współczesnych operacji okrętów podwodnych oraz
- mniejszą liczbę członków załóg potrzebnych do obsługi okrętów podwodnych.
Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo załóg okrętów podwodnych, ponieważ działają one głównie pod wodą, nawet najmniejsze błędy mogą prowadzić do poważnych nieszczęść. Dlatego w systemie naszego szkolenia załóg okrętów podwodnych kładziemy ogromny nacisk na sprawdzanie, podwójne sprawdzanie, a nawet potrójne sprawdzanie.
Kolejna kwestia dotyczy szybko rozwijającego się charakteru współczesnych operacji okrętów podwodnych.
Rola okrętów podwodnych znacznie ewoluowała na przestrzeni lat. Podczas II wojny światowej ich głównym celem były operacje niszczenia celów znajdujących się na powierzchni wody. Obecnie okręty podwodne wykonują różnorodne misje, w tym zwalczanie okrętów podwodnych, ataki lądowe, wywiad, obserwację i rozpoznanie (ISR) oraz operacje sił specjalnych. Stały się one platformami wielozadaniowymi. Aby wykonywać tak różnorodne i złożone misje, niezbędne jest zapewnienie dobrze i wszechstronnie wyszkolonych załóg.
Wreszcie – co również bardzo istotne – załogi okrętów podwodnych liczą obecnie od 30 do 50 osób, czyli są zdecydowanie mniej liczne niż załogi okrętów nawodnych. Oznacza to, że każdy członek załogi okrętu podwodnego musi pełnić role trzech lub czterech osób, co sprawia, że kluczowe znaczenie ma maksymalizacja zdolności bojowej każdej osoby.
Nie da się zatem przecenić znaczenia kompleksowego szkolenia na okrętach podwodnych. Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu jako oficer okrętu podwodnego mogę stwierdzić, że edukacja i szkolenie są najważniejsze, ponieważ bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo, gotowość bojową i skuteczność działania.
